sestdiena, 2012. gada 2. jūnijs

refleksija un plāna pamatojums - nodarbība VIDES ĶĪMIJA

Nodarbību veidojām ar domu, ka nepieciešams ne vien informēt, bet arī iesaistīt personīgi nozīmīgā darbībā, kas tāda vismaz potenciāli varētu saglabāties ilgtermiņā, lai tādējādi nodarībība iegūtu izglītības ilgtspējīgai attīstībai iezīmes. Lai cilvēks patiešām mainītu savu rīcību, ir jāmainās vērtībām. Nepietiek tikai ar to, ka apzināmies, ka rīkojamies ne īpaši pareizi un labi, vajadzīgs stimuls darīt savādāk.



Nodarbība, kādu to "atrādījām" lekcijā LU PPMF, paredzēta vidusskolēniem un ir projekta gatavošanas sākotnējais - plānošanas posms. Lai aktualizētu vides un ilgtspējīgas attīstības jautājumu, skolēniem tiek demonstrēta filma "Laika jautājums" un skolēni pirms tās noskatīšanās ir rosināti atzīmēt idejas, kā katrs cilvēks var vērst par labu iztirzāto situāciju.


Tālāk skolēni grupās diskutē un veido priekšlikumus projektiem kādā no apakštēmām (vai piedāvājot savu): 
1)      Ķīmija pārtikā - ilgtspējīga izvēle;
2)      Ķīmija rūpniecībā - ilgtspējīga izvēle;
3)      Atmosfēras un ūdens ķīmija - ilgtspējīga izvēle;
4)   Ārstniecības līdzekļi - ilgtspējīga izvēle.

Kā zināms, projekta metodes svarīgs aspekts ir skolēnu iniciatīva, viedoklis un personīgi nozīmīga darbība, tādēļ jau šis plānošanas posms tiek uzticēts pašiem skolēniem. Viņi paši arī, savā starpā vienojoties, izdiskutēs projektu nedēļas norisi un tālāk attiecīgi arī dalīs pienākumus, apakštēmas utt.
Skolotājs, palīdzot organizēt šo posmu, dod skolēniem aizpildīt darba lapas (skatīt šajā bloga sadaļā zem etiķeter "nodarība"), kurās izdalīti visi projekta posmi un paīdz skolēniem ņemt vērā galvenos projekta aspektus un arī jau laikus domāt par to, kā projekts tiks izvērtēts, kādi ir kvalitātes jeb īstenošanas veiksmīguma nosacījumi, kritēriji.

Šādi plānots un īstenots projekts skolēniem dos iespēju daudz dziļāk un personiskāk pārdomāt ķimikāliju lietošanas un ietekmes jautājumus, kā arī daudz vairāk attiecināt uz sevi, jo tā būs bijusi viņu pašu iniciatīva un atbildība. Skolotājs būs viņus atbalstijis un palīdzējis tikt galā ar kļūdām, nebaidīties no tām, bet gūt maksimālu mācīšanās un līdzdalības pieredzi.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru